keskiviikko 23. toukokuuta 2007

Kurssinoikaisu tarpeen

Ruotsissa asuessa punakylkiset ja sinivalkoiset ja vähän muunkinlaiset laivat tulevat tutuiksi. Siljan, nykyisin Tallinksiljan, laivat ovat rauhallisia, mutta hyttihinnoittelu huomattavasti epäloogisempi kuin Vikingillä, josta yleensä onnistuu saamaan aivan asiallisella hinnalla hytin merenpinnan yläpuolelta. Ravintolatarjontaa pitäisin Vikingillä parempana, tärkeintä tällaiselle ei-huvimatkustajalle on, että saa kohtuuhinnalla suhteellisen terveellistä ruokaa. Buffet-ruokailut eivät innosta, ja aamupalakin tulee syötyä kahviossa.

Aika usein olemme käyttäneet myös Finnlinkin laivoja Naantalin ja Kapellskärin välillä. Sinällään hinnat eivät ole sen halvempia kuin risteilylaivoilla, mutta hytit ovat siistejä, lipun hintaan sisältyy kaksi ruokailua ja matka taittuu nopeasti. Tax-freessä ei tarvitse pähkäillä mitä valitsisi eikä oven takaa kuulu humalaisten öykkäröintiä.

Tallinksiljan lippujen varausta on viime aikoina haitannut nettivarausjärjestelmän hitaus ja aika ajoin jopa täydellinen toimimattomuus. Laitoin jo palautetta, että varausjärjestelmä toimii huonosti. Sain sitten Call-Centeristä vastauksen, että olenkohan mahdollisesti mennyt väärille sivuille. Verenpaineeni nousi. Eiköhän heidän pidä pitää huolta siitä, että potentiaaliset asiakkaat löytävät oikeille sivuille. Olen ollut Siljan kanta-asiakas, ja jos menen Siljan vanhoille sivuille, niin kyllä heidän pitää ohjata sieltä oikeille sivuille. Jos haluavat myydä matkoja. Sitäpaitsi kävin varausjärjestelmässä heidän lähettämästään linkistä, mikä ei toiminut.

Viime sunnuntai-iltana oli sitten nähtävissä Tallinksiljan varausjärjestelmän toimimattomuuden seuraukset. Kaiken logiikan mukaan illan olisi pitänyt olla Ruotsin ja Suomen välisessä laivaliikenteessä vilkas, ihmiset palaamassa pitkän viikonlopun vietosta. Laivalla oli todella vähän ihmisiä, vastapäiset promenadehytit olivat lähes järjestään tyhjiä. Ravintoloihin ei tarvinnut jonottaa, jopa aamupalalle kahvilaan mennessä pääsi heti kassalle. Olin itse ostanut lippumme puhelinmyynnistä sen jälkeen, kun olin yrittänyt useita kertoja päästä heidän nettivarausjärjestelmäänsä. Sitä ennen olin kilpailijan sivuilta käynyt katsomassa, että heidän laivansa on jo täynnä.

Sujuvaa ja miellyttäväähän se matkustaminen oli, mutta kuinka kauan sitä kestää, kun miehistöä on kohta enemmän kuin matkustajia? Kilpailun ja tarjonnan väheneminen laivaliikenteessä ei ole ainakaan asiakkaiden etu. Laitoin palautteeni Tallinksiljalle uudelleen, nyt vähän korkeammalle taholle kuin sivustojen ylläpitäjälle. Taitaa taas käydä niin, että saan sieltä vain uuden nettiosoitteen, jonka valikkoja olen jo riittävästi klikkaillut ja odottanut sivujen latautumista. Internetaikaan jaloillaan äänestäminen on vielä helpompaa kuin puhelinmyynnissä puhumattakaan liikkeessä asioimisesta. Samaan aikaan kun odottaa toisen firman sivujen latautumista voi käydä katsomassa toimivatko kilpailijan palvelut paremmin.

Ei kommentteja:

Lähdössä

Grenoble syyskuussa Nyt ei vaan ehdi kirjoittaa, Tai ehtii kyllä, to do -listoja ja tekstiviestejä. Ei ehdi ajatella, vaikka päässä sur...