perjantai 5. maaliskuuta 2010

Ylimuistoinen jäätilanne

Eilen Viking Amorellan miehistö valitsi jääolosuhteiltaan liian vaikean reitin ja jäi laivansa kanssa jäiden puristukseen ja joutui samaan jumiin juuttuneen toisen laivan kolhimaksi. Ihmekö tuo, kun kyseessä on pahin jäätalvi miesmuistiin. Tapahtuneen perusteella miesmuistin pituus on kaksikymmentä vuotta.

Ruotsalaiset jäänmurtajatkin juuttuivat jäihin. Mahtoi olla avuton olo, kun autettava alus on näköetäisyydellä mutta auttajakin joutuu jäiden armoille. Miten jäänmurtaja vapautetaan jäistä? Hankitaan paikalle isompi jäänmurtaja. Ruotsin suurin jäänmurtaja Oden murtaa huoltoränniä amerikkalaisten tukikohtaan Antarktiksella. Yöllä jäiden keskellä paikalle odotettiin suomalaista Sisua.

Tänä talvena jääolosuhteiden vaihtelu Tukholman sisääntuloväylällä on ollut nopeata. Yhtenä aamuna jäät ovat pakkautuneet etelärantaa vasten, seuraavana aamuna pohjoisen puolelle, sitten on ihailtu vapaata vettä, kun jäät ovatkin sulloutuneet Gamla Stanin edustalle. Eikä talvi ole aikeissakaan loppua vielä, odotettavissa on vielä monta avustusretkeä jäänmurtajille ja keväällä jännitetään lähtevätkö laiturit jäiden mukana.

Kuinka hirveästi täällä huhkitaan jäiden parissa, miten monta kymmentä sanaa on ilmaisemaan jäätyneen veden eri olomuotoja? Suuri osa maailman väestöstä ei ole koskaan koskettanut jäätä tai nähnyt lunta, tai jos on, niin jääkapin pakastelokerossa. Täällä junien, laivojen ja lentokoneiden pitäisi kulkea aikataulussaan, tuli taivaalta mitä tahansa, muuten yhteiskunnan toiminnot vaarantuvat. Ajatus, että päivästä toiseen Ruotsin ja Suomen väliä sahaava laiva jättäisi lähtemättä yhtenä iltana tai kiertäisi pitempää reittiä jäätilanteen takia, ei tule kuuloonkaan. Mutta olisiko Kentin konsertin siirtymisen voinut estää varovaisemmalla reitinvalinnalla?

2 kommenttia:

June kirjoitti...

Ha, justiin olisin tullut marisemaan että bänditkin jäävät jumiin jäihin, mutta ehdit ensin ;)

Monet ovat taivastelleet myöhästyneitä junia. Enemmän kuin myöhästymiset, itseäni kummastuttaa miten raiteilla ylipäätään voi talvella liikkua mikään vaunu tai veturi. Vaikuttaa lähes yliluonnolliselta. Joten jos lumi on tavallista pöllyävämpää, ei ihme, että mikään ei liiku. Vaatisi ilmiselvästi hieman kehittelyä tämä pohjoisen liikenne. Jos samalla yritetään vähentää yksityisautoilua, miten ihmeessä se onnistuu, kun julkinen liikenne on milloin lakossa, milloin puoli vuorokautta myöhässä, milloin muuten vaan jumissa jäissä?

Upea kuva muuten!

Anonyymi kirjoitti...

Tuo Kentin keikan siirtyminen taisi mullistaa monen viikonlopun ohjelman:)
Pitäisi ottaa oppia Venäjältä, siellä ei ole ollut rahaa hankkia viimeisintä tekniikkaa, vaan ainoastaan toimivaa.
Kiitos, näihin talvikuviin alkaa jo tosin kyllästyä, tulisipa vähän väriä maisemaan!

-WSE

Lähdössä

Grenoble syyskuussa Nyt ei vaan ehdi kirjoittaa, Tai ehtii kyllä, to do -listoja ja tekstiviestejä. Ei ehdi ajatella, vaikka päässä sur...