torstai 6. maaliskuuta 2008

Mitä jäi käteen?

"Kruununjalokivi on ryöstetty" valitti lehtiotsikko, kun nopeasti silmäilin Suomen matkan aikana eteisen lattialle kerääntyneitä lehtiä samalla kun pakkasin niitä paperinkeräykseen vietäväksi. Maailman tehokkain (?) kuorma-autovalmistaja Scania päätyi Volkswagenin käsiin, kun Wallenbergit myivät osakkeensa. VW sai näin haltuunsa yli 2/3 Scanian määräysvaltaan oikeuttavista osakkeista.

Mutta ei siinä vielä kaikki, kyseessä ei ollutkaan reilu kauppa, vaan ison rahan junailema "klippen", jossa pienomistajat ja jopa ruotsalaiset eläkerahastot ja sijoitusyhtiöt saivat huomata arvioineensa tilanteen väärin. Kauppa ei ollut odottamaton, mutta sen vaikutus osakkeen kurssiin yllätti. Volkswagenin ei tarvinnut tarjota samaa hintaa kaikille osakkaille, vaan 20 % päivän kurssin ylittänyt tarjoushinta kohdistettiin vain Wallenbergien hallinnoimalle sijoitusyhtiö Investorille ja Wallenbergien säätiölle.

Oikeastaan pienosakkeiden aseman Scaniassa olisi pitänyt olla ainakin isojen sijoittajien tiedossa. Volkswagen oli saanut joskus aikaisemmin luvan poiketa normaalista velvollisuudesta ulottaa tarjous koskemaan kaikkia osakkeita ja osakkeenomistajia, kun omistusosuus oikeuttaa määräysvaltaan yhtiössä. Pienomistajien suojaksi tarkoitettu sääntelymekanismi ei nyt toiminut, koska itse Aktienämnden oli antanut luvan poiketa siitä. Iso päätös, kun kyse ei ollut pikkurahoista eikä pienistä omistajatahoista. Ei olisi kivaa virkamiehenä löytää allekirjoitustaan tuon päätöksen alta.

On mielenkiintoista nähdä, miten tätä jälkipyykkiä hoidetaan. Alkuun reaktiot olivat ympäripyöreitä, osakkeenomistajien erilainen kohtelu koettiin jotenkin häiritseväksi. Nyt kysytään, että miksi Volkswagenille myönnettiin poikkeuslupa. Vastaus on niin kummallinen, että siksi, kun sillä jo ennestään oli yli 30 % määräysvallasta. Nopeimmat ovat jo esittäneet Lex-Scaniaa, ettei sama toistuisi. Vielä mitättömämmäksi piensijoittien osakkeiden arvon tekee se tosiasia, että VW:n pitkälti omistama MAN omistaa vielä 17 prosenttia Scanian määräysvallasta. Lohdutukseksi saksalaiset ovat sentään luvanneet, että pääkonttori säilyy Ruotsissa, tässä vaiheessa lienee parasta uskoa, että ikuisesti.

Ei kommentteja:

Lähdössä

Grenoble syyskuussa Nyt ei vaan ehdi kirjoittaa, Tai ehtii kyllä, to do -listoja ja tekstiviestejä. Ei ehdi ajatella, vaikka päässä sur...