keskiviikko 25. huhtikuuta 2007

Blogistanin ansaintalogiikkaa


Eikö todellakaan ole muita keinoja hankkia rahaa bloggaamalla, kuin ottaa sivuilleen mainoksia tai sitten kääntyä kustannusyhtiön puoleen, ja painaa kirjana blogitekstejä? Kemppinen etsii kustantajaa kirjalleen, eivät kuulemma ole kiinnostuneita. Ihmettelen kustannusyhtiöitä. Kemppisen blogiteksteistä saisi hieman toimittamalla montakin kirjaa. Yksi kirjallisuutta, yksi historiaa, yksi tekijänoikeuksia ja yksi vaikka maailmanmenoa käsittelevä. Voisin ostaa koko sarjan, vaikka muistoksi hyvistä lukuhetkistä. Olen jo ollut huolissani, jääkö joku arvokas Kemppisen teksti ainoastaan netissä luettavaksi. Toisaalta, mitä se haittaa?

Blogin ei tarvitse olla kirjoittajalleen taloudellisesti tuottava. Moni kirjoittaa siitä huolimatta tai juuri sen takia. Koska kukaan ei maksa tästä, ei tarvitse miettiä tilaajia, mainostajia ja sidosryhmiä. Tulin vahingossa klikanneeksi Googlen AdSense linkkiä. Ihmettelin pari päivää mainosta, jossa ihmisiä kehotettiin avustamaan hurrikaani Ritan uhreja, kunnes sitten keksin miten sivuelementin saa poistettua. Sinällään mainos sopi hyvin profiiliini, että kyllä se Google homman osaa. En kuitenkaan ole halukas avaamaan blogiani mainoksille. En halua jännittää, mikä mainos seuraavaksi ilmestyy sivuille.

Dagens Nyheter kirjoittaa tänään Expressenin entisen toimittajan Niklas Svenssonin uudesta urasta, nyt uutisblogin pitäjänä. Hän joutui jättämään työnsä Expressenissä, koska hän ei julkaissut tietoja kansanpuolueen tietomurrosta sosiaalidemokraattien intranettiin. Svensson on nyt keskeinen hahmo Politikerbloggenissa, mainosrahoitteisessa uutissivustossa, jota seuraavat ahkerasti poliitikot ja traditionaaliset mediat. Svenssonin omien sanojen mukaan hänelle tulee bloginpitäjänä enemmän uutisvihjeitä kuin Expresseniin.

Svensson kieltäytyy yhteistyöstä traditionaalisten mediayhtiöiden kanssa suojatakseen blogin toimituksellisen vapauden. Sen sijaan mainosrahoitusta hän ei näytä pitävän uhkana vapaudelleen. Poliittiset puolueetkin voivat mainostaa hänen sivuillaan, kunhan ne toimivat demokraattisesti. Ilmeisesti Dagens Nyheterin toimittajan tarkoituksena on ollut herättää enemmän kysymyksiä kuin vastata niihin.

Mediatalojen suhde blogeihin ei voi pysyä kovin etäisenä, koska kilpaillaan samoista lukijoista. Blogisivustonkin ylläpitäminen vaatii resursseja, jotta lopputulos olisi sekä kattava että kompakti. Lehtitalojen osaamisella olisi käyttöä aineiston etsimisessä ja suodattamisessa. Vaarana on kuitenkin blogien köyhtyminen, koska lehtitaloissa on opittu tyydyttämään keskimääräisen lukijan tiedontarpeita. Keskimääräistä lukijaa ei kuitenkaan ole. Netti mahdollistaa yksilölliset valinnat, ei tarvitse avata urheilusivuja, jos ei niitä lue.

Allers on ostanut äskettäin blogiportaalin, jossa käy noin 600.000 kävijää viikossa. Onko tässä sittenkin käymässä niin, että vahvat mediatalot nielaisevat blogistanin? Myönnetäänkö jo jossain apurahoja "riippumattomille" blogeille?

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Olen miettinyt samaa kysymystä eli miten bloggaajat voisivat ansaita blogeillaan rahaa. Joskus ennen ensimmäiset musiikin tekijät olivat äänten muodostamisessa lahjakkaita tai innokkaita ja saivat elantonsa muualta vaikka soittivat ihmisten iloksi häissä ja hautajaisissa. Aikanaan musiikin tekemisestä kehittyi paljon taitoa vaativa ammatti, josta nykyisin tienää jo kohtuullisesta ja jota tutkitaan yliopistossa. Ehkä blogeilla on edessään sama tulevaisuus.

Bloggaajat eivät kuitenkaan oleta tienaavansa harrastuksellaan. Sen sijaan blogipalvelujen tarjoajat haluaisivat tehdä bisnestä. Ihmettelen, mitä Google tienaa antamalla ihmisille mahdollisuuden ilmaiseen blogiin, jossa ei tarvitse edes pitää mainoksia?

-lea kirjoitti...

Varmaan monenlaisia uusia kuvioita tullaan näkemään blogien ympärillä, ja yhä useammat myös perustavat blogeja ansaintamielessä. Tuo musiikkivertaus on osuva, ja myydäänhän musiikkiakin nyt verkossa biisi kerrallaan, ei tarvitse ostaa koko albumia.

Tällä hetkellä ymmärtäisin Googlelle kelpaavan minkä vain, koska se haluaa olla juuri mahdollisimman kattava.

Lähdössä

Grenoble syyskuussa Nyt ei vaan ehdi kirjoittaa, Tai ehtii kyllä, to do -listoja ja tekstiviestejä. Ei ehdi ajatella, vaikka päässä sur...